woensdag 22 januari 2014

...What are words

Voor mij is poëzie iets waarmee je op een mooie manier je gevoelens kan uiten. Als je het ziet, hoort of leest zal het je raken omdat je er ergens jezelf in kan herkennen. Het kan van alles zijn zoals een film, een lied, een gedicht, een liefdesbrief of zelfs een gewone simpele zin. Soms heeft poëzie geen woorden nodig. Bijvoorbeeld met- klassieke- muziek kan zoveel gezegd worden wat je met woorden niet kan zeggen. Een tekst hoeft niet te rijmen en hoeft niet lang te zijn, maar in alles moet een betekenis zitten. Als er geen zinvolle betekenis in zit is het voor mij geen poëzie. Iedereen heeft ook een andere kijk op poëzie: wat ik zie als poëzie kan een ander zien als geen poëzie, wat ik mooi vind kan een ander lelijk vinden. 

Bron: http://www.youtube.com/watch?v=MlJWsS7reIk
(Chris Medina - What are words)

Anywhere you are, I am near, 
Anywhere you go, I'll be there,
Anytime you whisper my name you'll see,
Every single promise I'll keep, 
cause what kind of guy would I be,
If I was to leave when you need me most 
What are words if you really don't mean them when you say them,
What are words if they're only for a good time then they don't,
when it's love yeah you say them out loud, 
those words they never go away,
they live on and even when we're gone 

Overal waar je bent, ik ben bij je,
Overal waar je naartoe gaat, ik zal er zijn,
Elke keer als je mijn naam fluistert zal je zien,
ik zal mij aan elke belofte houden,
want wat voor een man zou ik zijn,
Als ik je zou verlaten terwijl je me zo hard nodig hebt
Wat zijn woorden als je ze helemaal niet meent als je ze zegt,
Wat zijn woorden als ze alleen maar voor goede tijden zijn en daarna niet meer,
Wanneer het liefde is zeg je ze luidop,
die woorden gaan nooit weg,
ze leven verder ook al zijn we er niet meer..

Toen ik dit lied voor de eerste keer hoorde moest ik ervan wenen omdat er een heel triest verhaal achter zit. Chris Medina schreef dit lied voor zijn verloofde die na een auto-ongeval helemaal verlamd werd. Ondanks haar handicap bleef hij van haar houden en trouwde hij met haar. Die man kon even goed alles laten en naar een andere vrouw gaan, maar hij bleef bij haar om haar te steunen wat hij ook in deze tekst zegt 'cause what kind of guy would I be, if I was to leave when you need me most'. Ik heb gekozen voor dit lied, niet omdat ik mijzelf erin herken, maar omdat het verhaal dat er achter zit en de tekst zelf mij hebben geraakt. Het is een heel mooie tekst die uit het hart is geschreven, met een betekenis. Het is niet zo een zinloze tekst zoals de meeste liedjes tegenwoordig.

Auteur: Victoria Dyo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten