donderdag 26 december 2013

...weerspiegeling

Poëzie ?
Voor mij is poëzie iets waarin je jezelf  kunt herkennen, iets in het verleden, iets wat je wilt bereiken in de toekomst, jouw fantasie, kortom iets wat je raakt op een emotioneel vlak.

Het zijn woorden waarvan je ontzettend blij kunt worden, maar het kunnen ook woorden zijn die je stevig laten uithuilen. Je kunt jouw  situatie als het ware spiegelen aan  het soort poëzie die voor jou dan van toepassing is. Je uit je gevoelens in wat voor muziek je luistert, welk boek je leest, welke film die je bekijkt, welk gedicht dat je maakt. Poëzie ligt enkel bij jezelf. Poëzie is daarom voor mij niet enkel en alleen woorden; ik kan  mezelf soms ook herkennen in een instrumentaal muziekstuk. Poëzie ontstaat  maar door de betekenis die je er zelf aan geeft, de emoties die bij jou opgeroepen worden bij het horen of soms zelf zien van iets, en die betekenis is voor iedereen anders.



I'll spread my wings and I'll learn how to fly
I'll do what it takes til' I touch the sky
And I'll make a wish
Take a chance
Make a change
And breakaway
Out of the darkness and into the sun
But I won't forget all the ones that I love
I'll take a risk
Take a chance
Make a change
And breakaway

vertaling :

ik zal mijn vleugels spreiden en leren hoe ik moet vliegen
Ik zal doen wat ik moet doen tot ik de hemel aan kan raken
En ik zal een wens doen, een kans grijpen
Het anders doen en losbreken
Van de duisternis naar de zon
maar ik zal degenen die ik liefheb nooit vergeten
Ik zal een risico nemen, een kans grijpen
Het anders doen en losbreken

Waarom muziek?
Ik heb dit lied gekozen omdat ik mezelf erin herken, mezelf erin kan weerspiegelen. Iedereen heeft dromen die hij wil waarmaken en aan dit nummer kan ik zoveel van mijn eigen dromen koppelen. Als ik me triest voel, zet ik dit nummer vaak op. Het lied gaat erover  dat je niet mag blijven stilstaan bij één tegenslag, maar dat je steeds moet blijven denken aan de toekomst. En dat geeft me steeds moed. Ik vind dat dit lied je een mooie boodschap meegeeft: je hebt nog een heel leven voor je, en je kan nog zoveel bereiken. Het is een boodschap die je niet snel mag vergeten, maar steeds in gedachten moet houden. 

Daarom is voor mij  muziek ware poëzie. Het heeft een belangrijke betekenis voor mij omdat muziek, in welke situatie ik ook zit, me er vaak kan bovenop trekken. Ik denk dat zonder muziek de wereld er heel wat triester zou uitzien. Ik raad iedereen daarom ook aan om dit liedje zeker eens te beluisteren, en zich vooral op de tekst te focussen!

bron : http://www.youtube.com/watch?v=c-3vPxKdj6o
Auteur: Silke van Landuyt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten