maandag 25 november 2013

... Woorden

Poëzie kan voor mij in vele vormen voorkomen: in een gedicht, in een verhaal, in beelden… En dus ook in woorden van bijvoorbeeld een songtekst. De tekst van het lied ‘Blown away’ van Carrie Underwood vond ik speciaal, omdat de tekst zo mooi haar ervaringen en haar gevoelens toont. In vele zaken heb ik graag dat de realiteit er in weerspiegeld wordt. Het hoeft voor mij niet echt gebeurd te zijn, maar het moet wel echt kunnen gebeuren. Zo heeft ook elke gebeurtenis, elk woord, elke foto voor iedereen een andere betekenis. Dat wordt ook duidelijk vermeld in het lied met de versregel: “Some people call it taking shelter. She called it sweet revenge.” Ik vind het geweldig hoe ieder individu alles zo anders kan waarnemen en interpreteren.

She heard those sirens screaming out.
Her daddy laid there passed out on the couch.
She locked herself in the cellar.
Listened to the screaming of the wind.
Some people call it taking shelter.
She called it sweet revenge.
               
                Vertaling:
            Ze hoorde die sirenes schreeuwen.
Haar vader lag daar bewusteloos op de bank.
Ze sloot zichzelf op in de kelder.
Luisterde naar het gegil van de wind.
Sommige mensen noemen het bescherming zoeken.
Ze noemde het zoete wraak.

Het filmpje dat ik hier bij gekozen heb gaat over een meisje dat enkel nog haar vader heeft. Hij is niet zo goed in het alleenstaand vaderschap. Hij drinkt vaak iets te veel waardoor hij dan ook vaak dronken is en te fel reageert. Er is een tornado op komst en haar vader ligt bewusteloos op de bank. Zij sluit zich op in de kelder zonder haar vader wakker te maken. We weten niet wat er verder met haar vader gebeurt maar ik vind niet dat dat nodig is, dat zorgt juist voor het mysterie. Het mysterieuze van wat er verder gebeurt helpt om de poëzie beter te laten overkomen. Als we al zouden weten wat er gebeurt zou het niet interessant zijn om de tekst te beluisteren en de betekenissen achter haar woorden te zoeken.



Auteur: Anne-Lien De Ridder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten