donderdag 28 november 2013

...de sterren

Poëzie is een manier om je gevoelens op een creatieve manier uit te drukken. Het is een soort uitlaatklep waar je je gedachten en gevoelens kan delen met anderen. Poëzie is voor iedereen anders, want ieder voelt zich beter bij een andere manier om zijn gevoelens uit te drukken. Poëzie is voor mij muziek. Het kan je een bepaald gevoel geven ook al kan je het moeilijk uitleggen met woorden. Muziek is voor alle gevoelens van toepassing. Als je bijvoorbeeld droevig bent, kan je een rustig traag liedje opzetten, maar je kan evengoed een heel hard feestnummer opzetten waarvan je terug vrolijk wordt.




Ik heb als voorbeeld van poëzie voor het liedje Counting stars van One republic gekozen. De titel verklaart het liedje al een beetje: sterren tellen. Ik heb het liedje niet gekozen enkel omdat het mooi klinkt, maar omdat er ook een betekenis achter zit. Persoonlijk vind ik het mooiste stukje, de opening van het liedje waarin je enkel de stem van de zanger en zijn gitaar hoort.


                         Lately, I've been, I've been losing sleep
                         Dreaming about the things that we could be
                         But baby, I've been, I've been praying hard
                         Said, no more counting dollars
                         We'll be counting stars
                         Yeah, we'll be counting stars


                         Vertaling
                        De laatste tijd, ben ik, ben ik slecht aan het slapen
                        Dromen over de dingen dat we zouden kunnen doen
                        maar schat, ik ben, ik ben hard aan het bidden
                        ik zei, geen dollars meer tellen
                       we zullen samen sterren tellen
                       yeah, we zullen samen sterren tellen

Ik heb voor dit liedje gekozen omdat ik zelf heel graag sterren tel of eerder omdat ik graag naar sterren kijk. Als ik bijvoorbeeld niet kan slapen dan ga ik altijd naar mijn plat dak aan mijn raam waar ik mij dan zet met mijn muziek. Vooral in de zomer is het geweldig, dan is het nog een beetje warm buiten en dan zit ik gezellig met mijn muziek naar de sterren te kijken. Ik word daar heel rustig van. Door een vriend van mij ben ik eigenlijk beginnen letten op de sterren. Een paar jaar geleden zaten we samen op een feestje buiten en toen vertelde hij mij een verhaal over de sterren. Toen hebben we samen met een groep nog de hele avond zitten praten en naar de sterren zitten kijken. Sindsdien doe ik dat wel vaker als ik bijvoorbeeld niet kan slapen of als ik graag eens alleen ben. Zeker een aanrader ;)



Auteur: Margo Diels




Geen opmerkingen:

Een reactie posten